Leguaan en Vlinder in Artis Amsterdam (11-03-2012).

Leguanen (Iguanidae) zijn een familie van hagedissen ongeveer 40 soorten in 8 geslachten.Vroeger was de familie veel groter, maar door wijzigingen in de indeling van de hagedissen werden veel soorten tot aparte families gerekend. Leguanen komen alleen voor in Noord- en Zuid-Amerika, met uitzondering van de soorten uit het geslacht Brachylophus, die op de Fiji-eilanden leven. Leguanen zijn vaak goede klimmers, die leven op takken in hoge bomen maar er zijn ook uitgesproken bodembewoners die in schrale gebieden leven zoals woestijnen. Klimmende soorten zijn vaak heel behendig en kunnen zich van grote hoogte naar beneden later vallen om te ontsnappen aan gevaar. Van woestijnleguanen is bekend dat ze op hun achterpoten snel weg kunnen lopen.

Vlinders of schubvleugeligen (Lepidoptera) zijn een groep van gevleugelde insecten. De orde van de vlinders is na die van de kevers de grootste onder de dieren: er zijn ongeveer 160.000 beschreven soorten.Vlinders leven in uiteenlopende biotopen: van koude toendra’s tot woestijnachtige gebieden. De meeste soorten leven in tropische of subtropische gebieden. Anders dan de meeste insecten zijn vlinders geliefd bij het grote publiek. Veel volwassen vlinders hebben een opvallend uiterlijk en kunnen bovendien niet steken of bijten. Ze spelen een rol in verschillende culturen en zijn een veel gebruikt onderwerp in de kunst. Vlinders hebben vaak een karakteristieke fladderende vlucht en sterk uiteenlopende vleugelkleuren die bij een aantal soorten als decoratief worden beschouwd. Omdat het lichaam gemakkelijk te conserveren is en de soms bonte kleuren hierbij niet verloren gaan worden vlinders al sinds lange tijd over de gehele wereld verzameld.

Foto’s: Richard van Egmond (http://www.rvefotografie.nl/).
Leguaan in Artis Amsterdam (11-03-2012).
Vlinder in Artis Amsterdam (11-03-2012).

4 gedachtes over “Leguaan en Vlinder in Artis Amsterdam (11-03-2012).

  1. @Robbie, bedankt het is altijd gezellig en leuk in de dierentuin. Geeft altijd weer leuke beelden. Bedankt voor je reactie! Gr, Richard

  2. Hallo Richard,

    Toch een paar knappe platen die je met die Canon G1X hebt gemaakt. Ook al enkele andere opnames die ik heb bekeken. De kwaliteit van dit toestel valt toch absoluut niet tegen. Heb zelf jaren gefotografeerd met dslr’s van verschillende merken en mijn laatste was de Nikon D7000 voordat ik ook overgestapt ben naar de Canon G1X. Alleen zijn er wat beperkingen, b.v. met macro en close up opname. Eens overwegen of een adapter en een close up filter een mogelijke oplossing bieden als ik dit echt zou gaan missen. Voorlopig nog niet in elk geval.
    Succes nog.

  3. @Frank, bedankt voor je reactie op mijn website. Ik heb een geruime tijd professioneel voor verschillende media gefotografeerd met Canon DSLR apparatuur, alleen aangezien het niet meer te combineren was met mijn huidige werk en de tegenvallende opbrengsten, heb ik afgelopen jaar besloten er helemaal mee te stoppen, dus heb ik ook al mijn gear verkocht. Aangezien ik een Canon freak ben ben ik blijven hangen bij de G1X, wat mijn wel een goede snapshotter leek. Ook ik moet erg wennen eraan, en wat je zegt in de close beelden is hij niet erg sterk, maar moet ook toegeven dat ik er nog maar weinig mee geexperimenteerd heb, dus ik zal de bevindingen later nog een keer melden. Voor de rest ben ik wel erg te spreken over de foto kwaliteit. En aangezien het geen spiegel meer is, was ik wel al voorbereid dat ik een aantal stappen terug ging;-) Leuk je reactie en hoop je snel weer te spreken. Misschien dat je ook op Twitter zit, dan kan je me toevoegen via @Dynaries. Gr, Richard

Geef een reactie

